Analiza rynku napojów gorących w sektorze HoReCa

Analiza rynku napojów gorących w sektorze HoReCa

Pozycja napojów gorących na rynku nieustannie wzrasta. Traktujemy je, jako stały element codzienności. Pobudzająca kawa, kojąca herbata, pyszna czekolada i aromatyczne grzańce to nie tylko napoje, ale również integralna część naszej kultury kulinarnej, oferująca szeroki wachlarz smaków oraz zapachów. Rynek cały czas ewoluuje, dostosowując się do zmieniających się gustów lub globalnej mody. W tym raporcie przyjrzymy się bliżej trendom, preferencjom oraz kierunkom rozwoju rynku napojów gorących w Polsce.

 

Nie ma to jak kawa

Na świecie pije się co roku nawet 700 mld filiżanek kawy. Tak mówią dane Food Research Institute. Szacuje się, że wartość rynku kawy w Polsce wynosi ok. 7 mld zł, z czego połowa, ponad 3 mld zł, to kawa spożywana poza domem. Nic w tym dziwnego, skoro według badań Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat (2022), 65 proc. Polakówwypija około 2,5 filiżanki kawy dziennie, co przekłada się na blisko 100 litrów i ponad 3,5 kg kawy na osobę w skali roku. Średnia europejska wynosi 4,7 kg. Najwięcej kilogramów na obywatela przypada w Finlandii, aż 13 kg rocznie!

Wyniki najnowszego badania PMR, przeprowadzonego w ramach raportu "Rynek HoReCa w Polsce 2023. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2023-2028. Wpływ inflacji, wojny w Ukrainie i skutków pandemii COVID-19", wskazują, że kawa jest najpopularniejszym napojem wybieranym w lokalach gastronomicznych. Została ona wytypowana przez 51 proc. respondentów. Liczby nie kłamią - Polacy to prawdziwi wielbiciele kawy na mieście.

- Wyniki badań nas nie zaskakują. Kawa jest uniwersalnym napojem, formą spędzania czasu oraz motorem napędowym dla wielu ludzi. Rano stanowi zastrzyk energii, dlatego w godzinach porannych, w wielu kawiarniach możemy zaobserwować zwiększony ruch. Z kolei w porze lunchu, wybierając się do restauracji, zamawiamy ją na koniec, jako "dodatkowe 5 minut do przerwy". Oprócz tego w ciągu dnia często umawiamy się z kimś na kawę, aby omówić sprawy biznesowe lub po prostu porozmawiać. Takie zachowania klientów zauważamy w naszych kawiarniach. Warto pamiętać, że świadomość konsumentów się zwiększa. Oczekują nie tylko coraz lepszej kawy, ale i customer experience na najwyższym poziomie. Ponadto widzimy, że oferta kawowa nie ogranicza się jedynie do espresso i kawy z mlekiem. Mamy napoje przelewowe (drip, chemex, z ekspresu przelewowego) czy kawę na zimno, np. nitro. Natomiast kawy z napojami roślinnymi otwierają drzwi dla nowych klientów, którzy do tej pory omijali kawy zabielane mlekiem krowim. Liczne grono odbiorców ma również oferta kaw deserowych. Dzięki szerokiej gamie możliwości, kawa staje się najczęściej wybieranym napojem w lokalach gastronomicznych - zauważa Kamil Kwietniewski, New Business Development Manager Coffeedesk.

Warto podkreślić, że wśród osób z różnym poziomem wykształcenia, wybierane napoje nie różnią się od siebie - w większości przypadków wskazywano kawę. Co to oznacza? Polacy to niekwestionowani "kawosze". Wobec tego w ofercie zarówno kawiarni, jak i restauracji, z pewnością tego napoju nie może zabraknąć. Jednak należy pamiętać, że za sukcesem i zadowoleniem Twoich gości stoją głównie świeżo zmielone, najwyższej jakości, ziarna. Warto mieć również na uwadze, że pijąc kawę, oczekują oni nie tylko szybkiego zastrzyku energii, ale, przede wszystkim, smaku oraz aromatu. Dobra kawa powinna być więc wizytówką Twojego lokalu.

CAŁY RAPORT >KLIKNIJ TUTAJ<