Jak obecnie wygląda branża HoReCa?

Jak obecnie wygląda branża HoReCa?

Aż 70 proc. restauratorek i restauratorów ocenia warunki do prowadzenia biznesu gastronomicznego jako niekorzystne - wynika z raportu "FOR Restaurant", przygotowanego przez FOR SOLUTIONS Sp. z o.o. we współpracy z ARC Rynek i Opinia.

Najgorsze nastroje panują w segmencie comfort food oraz w barach i pubach (79 proc. przedstawicieli tych lokali uznaje klimat biznesowy za niekorzystny). Może to wynikać z faktu, że w tego typu lokalach jednym z kluczowych czynników powodzenia biznesu jest dobrze wykwalifikowany personel (kelnerzy, barmani, kucharze), a z tym, jak pokazują wyniki naszego badania oraz wypowiedzi ekspertów, jest obecnie bardzo duży problem. Mimo to, dwie trzecie restauratorów twierdzi, że obecnie warto zainwestować w gastronomię.

Z przeprowadzonych wywiadów z restauratorami jednoznacznie wynika, że branża jest duszona wysokimi kosztami. Ceny energii (55 proc. wskazań) oraz pensje pracowników (49 proc.) to główne powody, dla których zdaniem respondentów, upadają lokale gastronomiczne.

W raporcie czytamy także, że ogromnym problemem są wysokie koszty najmu i czynsze (46 proc.). Eksperci wskazują na brak elastyczności i zrozumienia ze strony wynajmujących lokale (brak otwartości na negocjacje i dopasowanie się do gastronomicznych realiów), jak również błędy biznesowe, zwłaszcza początkujących restauratorów (niedoszacowanie kosztów, zbytni optymizm, niedopracowany koncept). Na rynku gastronomicznym margines błędu jest mały.

Czego obawiają się restauratorzy? 27% z nich odczuwa strach przed wypaleniem zawodowym. Wśród obaw dominują również te związane z kosztami mediów, najmu (73 proc.) oraz kosztami produktów (73 proc.). Niepokój wzbudza także sytuacja ekonomiczna i polityczna w kraju (inflacja, ubożenie społeczeństwa, spadek popytu, recesja) - 69 proc.  Co ciekawe, zasadniczo problemem nie jest odejście klientów z lokali, lecz to, że zostawiają w restauracjach coraz mniej pieniędzy. Analizując kolejne obawy, już od kilku lat dużym wyzwaniem dla restauratorów wydają się być braki kadrowe. Pracowników trudno jest zatrudnić, a często jeszcze trudniej utrzymać.

Gastronomia i marketing? "Pomimo wysokiego odsetka restauratorów deklarujących wykorzystywanie mediów społecznościowych (78 proc.), branża dopiero rozpoczyna swoją przygodę z komunikacją digitalową. Część segmentów rynku, zwłaszcza bary i cukiernie, dobrze rozgryzła element "food/ drink porn", czyli apetycznego przedstawiania swojej oferty. Ale media społecznościowe dają o wiele więcej możliwości. Nieliczne lokale starają się budować digitalową społeczność." - odpowiada Matt Zaremba, Strateg biznesowy i marketingowy, ekspert rynku gastronomicznego, wykładowca akademicki. Warto zatem według specjalistów inwestować w marketing oparty na social mediach. Około 40 % restauratorów deklaruje również, że skuteczny lub bardzo skuteczny jest marketing oparty o płatne reklamy - np. w Internecie, radiu i prasie.

Ponad 80 proc. badanych restauratorów przyznaje, że ceny w ich lokalach wzrosły w tym roku. Eksperci upatrują przyczyn podwyżek cen przede wszystkim w zwiększeniu wydatków na składniki (nawet o 100 proc. na niektóre produkty), na media, we wzroście kosztów operacyjnych, obciążeniach podatkowych oraz kosztach rekrutacyjnych wynikających ze znacznej rotacji personelu. Zdaniem ekspertów restauratorzy tracą na błędnych decyzjach związanych z zatrudnieniem.

Tekst powstał z wykorzystaniem raportu "FOR Restaurant", przygotowanego przez FOR SOLUTIONS Sp. z o.o. we współpracy z ARC Rynek i Opinia.