Kulinarne virale 2024

Kulinarne virale 2024

Internet to dziś ważne źródło kulinarnych inspiracji. Według Raportu Food Trendów Pyszne.pl 2023/24 aż 56 proc. przebadanych młodych dorosłych (18-24 lata) poszukuje treści związanych z jedzeniem na TikToku i YouTube, a 48 proc. - na Instagramie. Oto przegląd tegorocznych kulinarnych hitów Internetu.

Według Raportu Food Trendów Pyszne.pl 2023/24 Polacy w poszukiwaniu kulinarnych inspiracji najczęściej zaglądają do Internetu (43 proc. wskazań). Aż 32 proc. badanych odtwarza przepisy znalezione w mediach społecznościowych. 22 proc. respondentów szuka w menu restauracji potraw, które widziało w Internecie. Źródłem licznych kulinarnych trendów jest m.in. Korea Południowa. Według danych Pyszne.pl kuchnia koreańska należy do najszybciej zyskujących na popularności w Polsce.

W polskim Internecie na miano virala zasłużył m.in. sernik baskijski. Tegoroczną wersję przepisu Michała Korkosza, znanego w sieci jako Rozkoszny, z dodatkiem pasty pistacjowej, obejrzało więcej osób niż mieszka łącznie w czterech największych miastach Polski: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Łodzi.

Pistacja jest obecnie hitem. Popularność tego składnika w sieci ma potwierdzenie w dostawach jedzenia. W ciągu ostatniego roku na Pyszne.pl zamówiono aż o 68 proc. więcej potraw z pistacją niż rok wcześniej.

Według badań Pyszne.pl Polacy najczęściej poszukują kulinarnych inspiracji na stronach i blogach internetowych - korzysta z nich 43 proc. respondentów. Niemal równie popularnym miejscem jest YouTube (40 proc.), a kolejne pozycje w rankingu zajmują: polecenia znajomych i rodziny (32 proc. i 30 proc.) oraz inne media społecznościowe (29 proc.). W najmłodszej grupie respondentów (18-24 lata) platformy społecznościowe zdecydowanie rządzą - aż połowa szuka na nich informacji o nowych, modnych potrawach.

- Można mieć wrażenie, że praktycznie co tydzień pojawia się restauracja, w której są wszyscy lub danie, które wszyscy jedzą. Kulinarne virale to zjawisko, które masowo kształtuje nasze wybory żywieniowe. W zdigitalizowanym świecie najczęściej poszukujemy inspiracji kulinarnych w sieci: na stronach internetowych i blogach, a ostatnio coraz częściej w krótkiej formie wideo na Instagramie lub TikToku. To właśnie rolki i tiktoki osiągające zawrotne wyświetlenia mają wielką siłę przebicia i docierają do masy ludzi - komentuje w Raporcie Food Trendów Pyszne.pl 2023/24 Rozkoszny.

Według badania zleconego przez Pyszne.pl co trzeci Polak przyrządza potrawy z przepisów, które znalazł w mediach społecznościowych. Co piąty natomiast poszukuje w menu restauracji potrawy, którą poznał dzięki influencerom. Co więcej, aż 18 proc. badanych odwiedzając restauracje bądź zamawiając z nich potrawy z dostawą do domu bazuje na rekomendacjach twórców internetowych.

Skali zainteresowania kuchnią w mediach społecznościowych dowodzi popularność hashtagów związanych z jedzeniem. Przykładowo, tagiem #foodtiktok oznaczono już prawie 10 mln tiktoków, a #foodstagram - ponad 126 mln postów na Instagramie. Atrakcyjna wizualnie treść, jednocześnie dostarczająca rozrywki, to przepis na kulinarny viral. W tym roku niespodziewanie do zestawienia najpopularniejszych tiktoków w historii wkradły się niepozorne truskawki pokryte czekoladowym sosem. Wideo wyświetlono już 460 mln razy, a polubiło je prawie 51 mln użytkowników.

A jakie potrawy podbiły Internet w pierwszym półroczu 2024?

- Jest trzecia w nocy, a ja obudziłam się bardzo odwodniona, dlatego zamówiłam hwachae - słowa koreańskiej influencerki Amy Flamy wypowiedziane na TikToku w ciągu kilku miesięcy stały się memem, a egzotycznie wyglądający deser opanował platformę. Do tej pory opublikowano prawie 11 mln filmików z hwachae, a oryginalny post wyświetlono niemal 37 mln razy. Jak to smakuje? W tradycyjnej wersji jest to poncz przyrządzony z owoców i jadalnych płatków kwiatów. W sieci króluje jednak jako miska z owocami, galaretką i lodem, zalanymi mlekiem i... gazowanym napojem o smaku cytrynowym. To niejedyny kulinarny trend wywodzący się z Korei Południowej.

Twórcy wciąż chętnie nagrywają tzw. mukbang. To filmy, na których rozkoszują się smakiem ulubionych potraw w dużych ilościach, najczęściej hamburgerów, skrzydełek czy frytek. Format zapoczątkowany kilkanaście lat temu w Korei wciąż generuje miliony wyświetleń na całym świecie, również w tym roku. Jak podaje Pyszne.pl, także w Polsce kuchnia koreańska znajduje się w TOP3 tych najszybciej zyskujących na popularności, z miesiąca na miesiąc za sprawą takich potraw jak korean fried chicken czy kimchi, przekonując do siebie coraz więcej osób.

Viralami często stają się też desery, takie jak chiński przysmak - tanghulu. To świeże owoce w cukrowej polewie, wyglądającej niczym szkło. W Polsce już od kilku lat bezprecedensowym hitem jest sernik baskijski. Przepis Michała Korkosza szybko wpisał się w ten trend. Rolkę z instrukcją, jak upiec "króla wszystkich serników" obejrzano już 2,4 mln razy. Na kanwie tej popularności tuż przed tegoroczną Wielkanocą w wielu sklepach zabrakło nawet serka śmietankowego, czyli kluczowego składnika. Na trend zareagowali też restauratorzy. Wersję pistacjową w tym roku zaproponował też Rozkoszny i odniosła ona w sieci jeszcze większy sukces niż oryginalna receptura - obecnie ma aż 4 mln wyświetleń na Instagramie.

Pistacja jako składnik to kolejny viral w Polsce, który obecnie święci triumfy w Internecie. Liczba zamówień potraw z dodatkiem lub o smaku pistacji na Pyszne.pl zwiększyła się aż o 68 proc. w ciągu roku. Najpopularniejsze dania z tymi orzechami to baklawa pistacjowa, croissant pistacjowy, tiramisu pistacjowe, wspomniany już sernik baskijski z pistacjami, cannoli pistacjowe i pampuszki pistacjowe. Liczba zamówień deserów ogółem również stale rośnie.

Jednak Polacy kochają nie tylko słodycze... W ostatnich miesiącach media społecznościowe zawojowały m.in. "pieczywo z serka wiejskiego" czy omletowa kanapka. Hitami Internetu często stają się także potrawy sezonowe. Ostatnio twórcy prześcigają się w pomysłach na wykorzystanie bobu czy młodych ziemniaków. Jakie kulinarne trendy przyniesie nam druga połowa roku?