Początek roku w hotelach

Początek roku w hotelach

Poznaliśmy dane na temat obłożenia hoteli w styczniu. Jak wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, było niższe od uzyskanego w zeszłym roku. Dobrymi wynikami, ze względu na ferie, cieszyły się hotele wypoczynkowe.

Ze wszystkich ankietowanych hoteli 1/3 miała frekwencję poniżej 30 proc. (o 17 pp. więcej niż w grudniu), w tym 21 proc. w przedziale 21-30 proc. Obłożenie powyżej połowy możliwości zanotowała również jedna trzecia obiektów, czyli 14 pp. mniej niż w grudniu. W grupie hoteli biznesowych 29 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 40 proc. obiektów.

Jak wskazuje IGHP, mniejsza była grupa "środka" z obłożeniem w zakresie 30-50 proc. i udziałem 31 proc. Hotele wypoczynkowe również uzyskały wskaźniki słabsze niż w grudniu: 22 proc. zapełniło się więcej niż w połowie (o 6 pp. mniej), natomiast obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było 30 proc. (podobnie jak w grudniu). Najliczniejszą grupę stanowiły hotele z obłożeniem 30-50 proc, z udziałem 48 proc.

Obłożenie rok do roku

Dla 44 proc. hoteli frekwencja wzrosła w stosunku do stycznia ubiegłego roku, w tym 23 proc. obiektów zanotowała wzrost do 5 pp. Pogorszyło obłożenie w stosunku do stycznia ubiegłego roku 39 proc. hoteli, w tym dwie równoliczne grupy w zakresach spadków do 5 pp. oraz 6-10 pp. z udziałem 14 proc. każda. Do tego 17 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku. W styczniu, podobnie jak w grudniu, hotele biznesowe wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 37 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do stycznia ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 19 proc. w grupie do 5 pp. 46 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia i wszystkie trzy przedziały spadków miały podobny udział 14-17 proc. Na tym samym poziomie frekwencję utrzymało 17 proc. obiektów.

Wśród hoteli wypoczynkowych dla 44 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do stycznia ubiegłego roku, w tym najliczniejsza grupa 22 proc. z wzrostem do 5 pp. 48 proc. obiektów pogorszyło obłożenie, w tym 22 proc. ze spadkiem w przedziale 6-10 pp - podkreśla IGHP.

Tempo wzrostu cen w hotelach

Średnie ceny rosły rok do roku, ale tempo ich wzrostu było wyraźnie niższe niż w poprzednim miesiącu. Odpowiedzi ankietowanych hoteli wskazują, że 43 proc. hoteli (o 22 pp. mniej niż w grudniu) podniosło ceny w stosunku do stycznia 2024 r., w tym 28 proc. odnotowało wzrost do 10 pp. 57 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 31 proc. utrzymało te same ceny, a 18 proc. zanotowało spadek do 10 proc.

Liczba rezerwacji - jest lepiej

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na luty są zdecydowanie na wyższym poziomie niż miesiąc temu dla słabego stycznia, zarówno jeśli chodzi o odsetek hoteli z frekwencją poniżej 30 proc., jak i  tych z obłożeniem powyżej 50 proc. Jednak dla branży to kolejny słaby wynikowo miesiąc w okresie całego roku. Jedynie hotele wypoczynkowe mogą liczyć na lepsze wyniki w związku z kontynuacją ferii szkolnych w trakcie całego miesiąca, choć aktualne prognozy dla tych obiektów nie są nadzwyczajne. Dla całej grupy ankietowanych 39 proc. hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada 28 proc. W hotelach biznesowych blisko połowa (48 proc.) nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 19 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 26 proc. z frekwencją poniżej 30 proc. i 39 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc.

Ferie a obłożenie hoteli

Druga połowa stycznia to okres obejmujący początek ferii szkolnych. Z danych ankietowych IGHP wynika, że faktyczne rezultaty, choć lepsze od prognoz sprzed miesiąca, pozostawiły wiele do życzenia. 13 proc. spośród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie odnotowało obłożenie poniżej 30 proc. Do tego należy jednak dodać ponad połowę (53 proc.) hoteli, które w ogóle nie sprzedawały oferty specjalnej w tych dniach. Obiektów wypełnionych więcej niż w połowie było 18 proc. Podobnie jak w prognozach z ankiet sprzed miesiąca, hotele biznesowe wypadły w okresie ferii zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. 73 proc. nie sprzedawało oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. odnotowało 8 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych 30 proc. nie sprzedawało oferty, a 17 proc. uzyskało obłożenie poniżej 30 proc. Również tylko 17 proc. obiektów zapełniło się w ponad połowie. 35 proc. stanowiły hotele, które uzyskały obłożenie w granicach 30-50 proc.

Cały luty to kontynuacja ferii szkolnych w podziale na kolejne województwa. Prognozy na ten okres są jednak słabe. Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie 12 proc. posiada aktualnie obłożenie poniżej 30 proc. Do tego należy jednak dodać liczną grupę 54 proc. obiektów, które w ogóle nie sprzedają oferty specjalnej. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 18 proc. Podobnie jak w okresie ferii w drugiej połowie stycznia, hotele biznesowe wypadają gorzej niż wypoczynkowe. Blisko 4/5 (79 proc.) nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. notuje 10 proc. obiektów. Jednak w hotelach wypoczynkowych prognozy również są dalekie od oczekiwań: 26 proc. nie sprzedaje oferty, a 9 proc. posiada obłożenie poniżej 30 proc. Obiektów zapełnionych w ponad połowie na dzień udzielenia odpowiedzi było tylko 30 proc.