Reklama alkoholu w Internecie

Reklama alkoholu w Internecie

Przepisy regulujące zasady reklamowania alkoholu w sieci nie są nowe. Powiedziałabym, że wszyscy doskonale je znają. Niemniej jednak ostatnie lata, w tym rozwój Internetu, a przede wszystkim mediów społecznościowych, stworzył wiele nowych kanałów umożliwiających reklamę alkoholu. Przez pewien czas pozostawały one poza kontrolą. Nie ustalono, co w mediach społecznościowych należy uznać za dozwoloną reklamę, a co powinno być niezgodne z prawem. Nasuwa się pytanie: co w takim razie się zmieniło, że w ostatnich miesiącach, temat stał się głośny i, jak słyszmy, niejednokrotnie kończy się skierowaniem aktu oskarżenia do sądu? I czy zasady reklamy alkoholu w Internecie stanowią zbiór, który pozwala nam na stosowanie jednolitej praktyki w tym zakresie?

Praktycznie nie zmieniło się nic

Krótko mówiąc, przepisy dotyczące reklamy alkoholu online, w ostatnim czasie, nie zmieniły się. Nie powstał żaden zbiór zasad, który jednoznacznie podpowiadałby, w jaki sposób można robić to legalnie. Zmieniła się natomiast praktyka organów ścigania. Postępowania, które nie były dotąd nawet wszczynane lub kończyły się umorzeniem, obecnie często kończą się aktem oskarżenia. Znacząco wzrósł także poziom donosów obywatelskich, z których organy ścigania chętnie korzystają, po to, by wszczynać postępowania wobec kolejnych osób, zwłaszcza mających status celebrytów. Czy oznacza to trwałą zmianę praktyki w zakresie reklamowania alkoholu w sieci? Niekoniecznie. Musimy pamiętać, że akt oskarżenia to nie wyrok i możliwe, że sądy nie podzielą aktualnego stanowiska organów ścigania.

Niemniej, jako restauratorzy, powinniśmy zrewidować własną praktykę reklamy alkoholu w Internecie. Po pierwsze, ocenić, czy można ją uznać za niezgodną z prawem, po drugie, zastanowić się, jakie mechanizmy zastosować, aby została uznana za legalną. Należy mieć świadomość, że przepisy są w tym zakresie nie do końca precyzyjne, a co za tym idzie, reklamując alkohol w sieci, możesz narazić się na potencjalne ryzyko, iż Twoje działania są niezgodne z prawem.

Reklama i promocja alkoholu

Zgodnie z polskim porządkiem prawnym reklama i promocja napojów alkoholowych jest zakazana. Wyjątek stanowi piwo, którego reklama i promocja, pod pewnymi warunkami, jest dozwolona.

Rozróżniając dwa powyższe pojęcia, za promocję uważa się publiczną degustację, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży, a także inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych. Za reklamę uznaje się publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, które nie różnią się od nazw czy symboli graficznych tegoż alkoholu oraz służą popularyzowaniu znaków towarowych  napojów alkoholowych.

CAŁY ARTYKUŁ >KLIKNIJ TUTAJ<