Restauratorzy a nowe technologie

Restauratorzy a nowe technologie

Technologia wdarła się niemal do każdej dziedziny życia. W jaki sposób wpływa na branżę gastronomiczną? Zdaniem ekspertów postawienie na nowe technologie to rozwiązanie, które pomoże utrzymać się na rynku.

Dawniej wyjście do restauracji było niczym święto. Przy wspólnym stole, który dla odmiany nie był tym domowym, celebrowaliśmy podniosłe chwile w gronie najbliższych. Z czasem również świat biznesu zamienił sale konferencyjne na restauracje i tym sposobem wyjście do lokali gastronomicznych na stałe wpisało się w codzienny styl życia. Do czasu pojawienia się na rynku fast-foodów, które odarło jedzenie posiłku z celebracji, bo zaczęliśmy żyć szybciej. Fast-food kojarzył się też z czym tańszym, choć obecnie ceny za zestaw są nierzadko wyższe niż restauracyjny lunch w cenionym lokalu. Mimo wszystko, według badania firmy technologicznej Proxi.Cloud Polacy znów coraz częściej wybierają się zjeść do fast-foodu.

- Powodem tego trendu jest oczywiście tradycyjne, finansowe zaciskanie pasa, ale też i niewystarczająca promocja restauracji oraz brak zaufania do technologii - tłumaczy Mariusz Piórkowski, współzałożyciel platformy rezerwacyjnej. - W wielu restauracjach do dziś za system rezerwacji służy zwykły zeszyt i telefon, który raz uda się odebrać, a raz nie. Tymczasem dziś wszystko chcemy załatwić przez internet, który dzięki danym pozwala na naprawdę imponujący rozwój w tej branży. Biorąc pod uwagę nadciągający kryzys, otwarcie się na nowe technologie, które mają niezliczone możliwości rozwojowe, to tak naprawdę ostatni dzwonek dla wielu restauratorów - dodaje ekspert.

Analiza danych pomoże usprawnić zarządzanie w restauracjach. Zwłaszcza, że restauracyjne systemy ewoluowały daleko poza samo przetwarzanie transakcji. Są teraz zintegrowanymi centrami danych zapewniającymi zaawansowane analizy, które zapewniają strategiczne spojrzenie na biznes. Ten typ integracji pozwala na płynną, wielokanałową obsługę klienta - zarządzanie wszystkim, od zamówień i płatności po programy lojalnościowe i marketing ukierunkowany.

- Nasz system przykładowo umożliwia budowanie bazy danych gości, analizowanie historii rezerwacji, a licznik wizyt pokazuje, który raz dana osoba odwiedza lokal. Aplikacja umożliwia natychmiastowe sprawdzenie dostępności i zarezerwowanie stolika na daną godzinę, ponieważ komunikuje się z restauracją w czasie rzeczywistym. W dodatku goście podczas dokonywania rezerwacji mają możliwość dopisania uwag, takich jak preferencje dotyczące samego stolika, ulubionych dań czy win. Platforma pozwala też na bezpieczne przechowywanie danych klienta zgodnie z wymaganiami RODO, czego nie spełnia papierowa książka rezerwacji - zaznacza ekspert.

Ponieważ obecnie wymagamy bardziej spersonalizowanych doświadczeń, a właściciele restauracji w większym stopniu polegają na danych przy podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych, ujednolicone platformy i aplikacje do rezerwacji zaczynają odgrywać niezwykle ważną rolę w rozwoju branży. Tym bardziej, że przez ostatnie lata rynek gastronomiczny odnotowywał aktywny wzrost.

Nowe technologie pomogą jeszcze lepiej zrozumieć klientów. Jak zaznacza ekspert, ukierunkowane promocje oparte na danych, tworzą spersonalizowane doświadczenia gości, które budują lojalność. W dzisiejszej erze cyfrowej restauracje odnoszące największe sukcesy traktują swoje dane jako potężny zasób strategiczny. Wykorzystując analizę w czasie rzeczywistym, zdobywają kluczowe informacje w celu optymalizacji operacji, dostosowywania ofert i zapewniania wyjątkowej gościnności dostosowanej do zmieniających się potrzeb i preferencji gości. Dla rynku gastronomicznego dane są obecnie najlepszym narzędziem do podejmowania decyzji skupionych na gościach.

- W miarę jak branża restauracyjna w dalszym ciągu przechodzi transformację cyfrową, wykorzystanie postępu technologicznego staje się nie tylko korzystne, ale także niezbędne do utrzymania konkurencyjności na szybko rozwijającym się rynku. Restauracje skutecznie integrujące technologię w celu poprawy doświadczenia klienta i optymalizacji swojego działania wyznaczają nowe standardy w branży, udowadniając, że w świecie gościnności technologia i smak idą w parze - podsumowuje ekspert.