Rynek alkoholi - analiza w sektorze HoReCa

Rynek alkoholi - analiza w sektorze HoReCa

Alkohol odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu branży. W prezentowanym raporcie przyjrzymy się różnym aspektom konsumpcji alkoholu. Rozważymy, jakie typy alkoholi są najczęściej wybierane i jak kształtują się preferencje gości. Uwzględnimy także analizę trendów, które wpływają na wybór napojów alkoholowych w lokalach.

Mimo że 2023 rok był pełen wyzwań pod względem gospodarczym, wartość rynku alkoholi wzrosła. Według danych uzyskanych dzięki NielsenIQ wartość tego sektora w Polsce przekroczyła w 2022 roku 48 mld zł. To więcej o 0,2 proc. w porównaniu z 2021 rokiem. W przeciągu ostatnich 12 miesięcy, od września ubiegłego roku do sierpnia roku bieżącego, Polscy wydali ponad 49 mld zł na napoje alkoholowe, w skład których wchodzą alkohole mocne, w tym drinki gotowe do spożycia, piwa, cydry i wina. Szacuje się, że w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, wydaliśmy na nie o 6,9 proc. więcej. Można zatem stwierdzić, że skoro inflacja od kilku miesięcy nieco spowalnia, przekłada się to na zwiększenie popytu.

Na zdrowie!

Wódka to alkohol, bez którego trudno wyobrazić sobie polski stół podczas przyjęcia weselnego czy uroczystości rodzinnych. Ten symbol konsumpcji alkoholu w naszym kraju odpowiada za 45 proc. wydatków na koszyk alkoholowy w Polsce. Szacuje się, że wartość sprzedaży wyniosła w 2022 roku 16,5 mld zł! To druga po piwie kategoria alkoholowa zarówno pod względem wartości, jak i sprzedaży. Jednak w jaki sposób kształtuje się jej spożycie w lokalach gastronomicznych? Krótko mówiąc, jak wynika z danych NielsenIQ, mimo że sprzedaż spadła o prawie 17,5 mln litrów, wydaliśmy na nią więcej niż w poprzednich latach. Przyczyn takiego stanu należy upatrywać w zmianie podejścia gości do karty napojów alkoholowych. Krótko mówiąc, pijemy mniej, ale stawiamy na wyższą jakość. Ponadto z najnowszych danych NielsenIQ wynika, że idąc do baru czy restauracji, nie chcemy rezygnować z serwowanych tam napojów alkoholowych. Badanie PMR "Rynek HoReCa w Polsce. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2023-2028. Wpływ inflacji, wojny w Ukrainie i skutków pandemii COVID-19" wskazuje, że alkohol wysokoprocentowy jest zamawiany przez 6 proc. gości lokali gastronomicznych.

Źródło: PMR, Rynek HoReCa w Polsce. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2023-2028. Wpływ inflacji, wojny w Ukrainie i skutków pandemii COVID-19, 2023

Dlatego goście, dla których wódka stanowi pierwszy wybór w lokalu, zwracają uwagę przede wszystkim na jakość.

- Tradycja wytwarzania wódki w Polsce ma już 600 lat! To kawał czasu, żeby wypróbować różne sposoby czy składniki. Fabryka Stock Polska w Lublinie, założona w 1906 roku przez Emila Plage, to istotna część tej historii. Mówiąc o składnikach wpływających na bardzo dobrą jakość naszych wódek, należy zacząć od ludzi. To ich kunszt i kreatywność pozwalają wydobywać najlepsze cechy tego, co zostało zawarte w wodzie, zbożach, owocach czy przyprawach. Można to sprawdzić, próbując Żołądkowej Gorzkiej, wódki Orkisz, kawy od Saskiej czy cytrynówki od Lubelskiej. Znaczenie ma oczywiście woda, czerpana w Stocku z własnych zasobów, i zboże, z którego wytwarzany jest alkohol. Zatem łącząc wiedzę z doskonałymi składnikami oraz wypracowanymi procesami, jesteśmy w stanie tworzyć wspaniałe alkohole w Polsce - mówi Arkadiusz Słota, Senior Brand & Digital Manager Stock Polska.

ak wynika z badania Kantar Target Group Index 2023, najczęściej spożywaną marką wódki jest Biały Bocian (16,8 proc.). Drugie miejsce zajmuje Finlandia (16,4 proc.), a trzecie Żubrówka biała (16 proc.). Tuż za podium znalazły się Stock (9,27 proc.) i Żołądkowa Czysta de Luxe (9,23 proc.).

CAŁY RAPORT >KLIKNIJ TUTAJ<