Słodkie trendy na świąteczny stół
Wartość rynku cukierniczo-piekarniczego w Europie wynosi 11,4 mld euro. SIGEP WORLD przedstawia bożonarodzeniowe pomysły i trendy. Głos zabierają europejscy mistrzowie sztuki cukierniczej.
Klasyczne, czekoladowe lub z nadzieniem - niekwestionowanym królem wśród słodkich wypieków na święta, które cieszą się coraz większym zainteresowanie gości w Europie, jest panettone - przypominające babkę ciasto drożdżowe, tradycyjnie wypiekane z rodzynkami i kandyzowaną pomarańczą. Wzrost popularności tego wypieku to tendencja odkryta przez SIGEP World Christmas Observatoryw trakcie wywiadów przeprowadzonych przez IEG - Italian Exhibition Group z cukiernikami z Europy.
- Dostrzegamy europejski trend w konsumpcji wypieków w postaci wzrostu, który wynosi 1,5 proc. w porównaniu z 2023 rokiem, a wartość rynku kształtuje się na poziomie 11,4 miliarda euro - mówi Marco Carniello, dyrektor ds. biznesu IEG.
Podkreślono, że liderami wzrostu konsumpcji w sektorze cukierniczym są Wielka Brytania, Francja i Niemcy. Włochy odpowiadają za blisko 41 proc. całkowitego spożycia wyrobów piekarniczo-cukierniczych w Europie.
- Europejscy mistrzowie sztuki cukierniczej zaznaczyli, że branża boryka się z wysokimi cenami surowców. Zmiany klimatyczne ograniczyły produkcję orzechów laskowych, co w konsekwencji spowodowało wzrost kosztów o 40 proc., który nieuchronnie obciąża również konsumentów, a także skok kosztów sięgający 50 proc. w przypadku czekolady - mówi Flavia Morelli, Group Exhibition Manager food&beverage at IEG.
Cukiernicy wypowiedzieli się także na temat najpopularniejszych świątecznych wypieków.
- Tradycyjne panettone odpowiada za znaczną część zysków cukierni w Ticino - zaznacza Luigi Biasetto, master pastry chef at AMPI academy.
To wypiek, który podnosi wartość sprzedaży.
- Oczekujemy podwojenia sprzedaży panettone i pandoro o 10-15 proc., ale cukiernicy muszą radzić sobie z rosnącymi cenami surowców - podkreśla Marta Boccanera, master pastry chef and vice-president of APEI.
Obecnie zainteresowaniem cieszą się różne odmiany panettone, przyczyniając się do wzrostów sprzedaży.
- Klasyczny panettone stanowi 40 proc. naszej sprzedaży, jednak nasza propozycja dla smakoszy, panettone Dante, również rośnie - mówi Roberto Rinaldini, master pastry chef i członek Relais Dessert International
Ponadto na rynku pojawiają się coraz bardziej wyszukane smaki.
- Naszym celem jest panettone kawowe, przyprawowe i gruszkowe przygotowane we współpracy z Maison Verlet oraz panettone z wodorostami i yuzu z Maison Petrossian jako aperitif - zaznacza Christophe Louie, Parisian baker-patissier.
Popularność panettone wykracza poza Włochy, wzbudzając zainteresowanie gości m.in. w Hiszpanii.
- W ciągu ostatnich dziesięciu lat sprzedaż panettone w Hiszpanii potroiła się. Mimo że hiszpańskie ciasto bożonarodzeniowe w pełnym tego słowa znaczeniu to Turrón de yema - komentuje José Romero, Spanish pastry chef and EPGB lecturer from Barcelona.
W dniach 18-22 stycznia 2025 roku w Rimini Expo Centre we Włoszech odbędzie się kolejna edycja SIGEP WORLD - The World Expo for Foodservice Excellence. To międzynarodowe spotkanie biznesowe dedykowane jest reprezentantom branży lodziarskiej, piekarniczo-cukierniczej, piekarskiej, a także kawiarnianej. Od przyszłego roku na targach zagości również pizza.