
Sok jabłkowy - produkt z polskim rodowodem
Jabłka są jednym z naszych ulubionych owoców (9 na 10 Polaków deklaruje ich regularne spożycie), a sok jabłkowy po raz kolejny znalazł się w top 3 ulubionych smaków soków. Jabłka to także cenny surowiec dla naszego przemysłu przetwórczego - polskie soki jabłkowe to ważny towar eksportowy Polski.
Według danych GUS, w 2024 roku polscy sadownicy zebrali ok. 3,4 mln ton jabłek, co ugruntowuje pozycję Polski jako lidera produkcji jabłek w Unii Europejskiej. Od 2013 roku zbiory nie spadają poniżej 3 mln ton rocznie (za wyjątkiem sezonu 2017). 50 do 70 proc. rocznej polskiej produkcji trafia do przetwórstwa. Nic więc dziwnego, że sok jabłkowy zarówno zagęszczony, jak i niezagęszczony stał się wizytówką polskiego sadownictwa i przemysłu spożywczego.
Polska to ważny eksporter zagęszczonego soku jabłkowego - około 40 proc. naszego eksportu trafia do Niemiec, a rosnące zainteresowanie sokiem NFC (not from concentrate) w Europie sprawia, że polski produkt zyskuje popularność także w Austrii i innych krajach UE.
Ponadto sok jabłkowy po raz kolejny znalazł się w top 3 najchętniej wybieranych smaków wśród polskich konsumentów. Jak wykazała najnowsza edycja badania konsumenckiego, realizowanego przez Stowarzyszenie KUPS, przy wyborze soku kierujemy się przede wszystkim smakiem, rodzajem, ceną i marką. Aż 57 proc. kupujących deklaruje, że kluczowe są dla nich informacje zawarte na etykiecie - szczególnie te dotyczące witamin, pochodzenia produktu i wpływu na zdrowie. Co istotne, aż dla 73 proc. konsumentów istotne jest, by produkt pochodził z Polski.
Polskie jabłka to nie tylko liczby, ale też różnorodność. Na krajowych uprawach królują takie odmiany jak Golden Delicious, Red Jonaprince, Idared, Szampion, Jonagold, Ligol czy Gala - idealne zarówno do bezpośredniego spożycia, jak i do produkcji soków.
- Jabłko to bez wątpienia najpopularniejszy owoc w Polsce. 9 na 10 Polaków regularnie je jabłka - podkreśla Barbara Groele, sekretarz generalna Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) - Tylko między styczniem a październikiem ubiegłego roku wartość naszego jabłkowego eksportu wyniosła ok 1,6 mld zł. Polska plasuje się na drugim miejscu pod kątem eksportu jabłek w Unii Europejskiej - ustępujemy tu jedynie Włochom. Eksportujemy nie tylko świeże owoce, ale również ich przetwory - w sezonie 2023/24 wyeksportowano aż 249 tysięcy ton zagęszczonego soku jabłkowego. To pokazuje, jak duże znaczenie ma jabłko - i to na gałęzi, i w szklance - dla polskiego sektora rolno-spożywczego -podsumowuje.