Sustainability w hotelarstwie to konieczność?

Sustainability w hotelarstwie to konieczność?

Sustainability w hotelarstwie to konieczność?

Unijna dyrektywa nakłada na przedsiębiorstwa obowiązek raportowania. Idea ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance) zakłada, że firmy powinny troszczyć się nie tylko o swój interes ekonomiczny, ale i wpływać pozytywnie na ochronę środowiska.

Liderzy branży hotelarskiej przykładają wagę do praktyk odpowiedzialnych społecznie, skupiając się na zasadzie DEI (Diversity, Equity & Inclusion). Branża hotelarska ma duży wpływ na dobrostan planety i sytuację lokalnych oraz globalnych społeczności. Choć w trakcie pandemii branża odnotowała spadek aktywności z zakresu ESG, to obecnie obserwuje się powrót do tych działań. Dla niektórych jest to okazja do wdrożenia się w temat praktyk odpowiedzialnych społecznie, co ma szczególne znaczenie w podejściu do zatrudniania pracowników: W hotelarstwie liczą się ludzie - mówi Magdalena Młynarczyk, Director of Sales & Marketing Leonardo Hotels Poland.

Cele marki są powiązane z wytycznymi taksonomii Unii Europejskiej. W ramach obszaru E z dyrektywy ESG, czyli Environmental (Środowisko), szczególną uwagę zwraca się na redukcję śladu węglowego czy wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Warto zatem wprowadzać kompleksowe systemy monitorowania zasobów, aby mierzyć i kontrolować wykorzystanie zasobów energii elektrycznej, wody oraz produkcję odpadów. Przyczyniło się to do uzyskania przez NYX Hotel Warsaw oraz Leonardo Boutique Kraków Old Town certyfikatu Green Key. Pozostałe hotele w Polsce są w trakcie certyfikacji.

- Właściwe podejście do działań z tego obszaru może ograniczyć koszty biznesu. Jednak by faktycznie przyniosły one jakiś efekt, od każdej osoby zatrudnionej w hotelarstwie trzeba wymagać większej uważności i konkretnych działań. Edukacja powinna objąć również gości. To tak niepozorne czynności jak pozostawienie na podłodze ręcznika, który ma być w trakcie pobytu w hotelu wyprany, a odwieszenia tego, który będzie użyty ponownie. Gościom krakowskich hoteli oferujemy także bilety komunikacji miejskiej, aby zmniejszyć ślad węglowy. Sustainability w hotelarstwie nie jest drogą na skróty: może obniżyć lub, jak to często bywa na etapie wdrażania nowych rozwiązań, podwyższyć koszt pracy, ale jest absolutną koniecznością - dodaje Magdalena Młynarczyk.

Działania S w ramach ESG, czyli Social Responsibility (Społeczna Odpowiedzialność), to obszar szczególnego zainteresowania hoteli, które angażują się w działania mające na celu aktywizację osób z różnych części społeczeństwa oraz walkę z dyskryminacją i nierównościami. 

- Sensem naszej działalności jest turystyka bez barier. Oznacza ona m.in. otwarcie na potrzeby gości i przygotowanie obiektów do pobytu osób z niepełnosprawnościami. To udogodnienia w przestrzeniach wspólnych, łazienkach i pokojach. Ale nie tylko: kluczowa jest także otwartość na potrzeby gości różnych narodowości oraz kultur, zrozumienie ich zwyczajów pielęgnowanych również w podróży. Otwarcie oznacza dla nas gotowość do pomocy - mówi Marcin Reis, Hotel Manager w Leonardo Boutique Kraków City Center.

Trzeci z obszarów ESG, czyli G - Governance (ład korporacyjny) to przede wszystkim procedury, systemy monitorowania, uczciwość korporacji oraz etyka. Pracownicy hoteli to serce organizacji, bez nich sieć nie mogłaby funkcjonować na tak wysokim poziomie. Odzwierciedleniem zasady DEI jest to, aby każdy pracownik mógł być w pełni sobą, wykonując codzienne obowiązki. Gwarancja możliwości rozwoju i podnoszenia kompetencji pracowników także jest kluczowa.

Fot: dotrelations