Świąteczny city break: wyprawa na jarmark

Świąteczny city break: wyprawa na jarmark

2 na 3 Polaków odwiedziło jarmark świąteczny w ciągu ostatnich lat - wskazują najnowsze dane. Polacy kochają je m.in. ze względu na jedzenie i napoje.

Większość respondentów w ciągu ostatnich trzech lat odwiedziła świąteczny jarmark. Wskazują na to najnowsze dane zebrane przez SW Research dla Leonardo Hotels Polska. Najczęściej odwiedzaliśmy lokalne jarmark, jednak wiele osób w poszukiwaniu świątecznych smaków i niezwykłej atmosfery wyjechało poza swoje miejsce zamieszkania lub za granicę.

Jak pokazują dane, Polacy chętnie sięgają po nowe formy spędzania wolnego czasu w okolicach Bożego Narodzenia. To już nie tylko wigilijna kolacja i kolędowanie, ale również popularne na całym świecie jarmarki świąteczne. To miejsce spotkań rodzin i przyjaciół, świątecznej rozrywki oraz przestrzeń zakupu pierwszych prezentów.

Taka aktywność cieszyła się popularnością wśród zdecydowanej większości: 24 proc. respondentów wybrała się na jarmark raz, 38 proc. - kilka razy, a 3 proc. - kilkanaście razy. Podobną liczbę odwiedzin odnotowujemy zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn, za to wśród podziałów wiekowych zdecydowanie dominuje grupa osób powyżej 50 roku życia. Najczęściej na jarmarki świąteczne wybierały się osoby zamieszkujące miejscowości o wielkości od 20-200 tys. mieszkańców.

Badanie pokazuje, że spędzamy na jarmarku blisko kilka godzin - taki czas zadeklarowało 70 proc. badanych. Co piąta osoba przeznacza na wizytę cały dzień, a niemal co dziesiąta (8 proc.) weekend lub kilka dni. Na dłuższe wizyty zdecydował się 1 proc. respondentów. Ostatnie liczby pokazują, że wśród Polaków są osoby zainteresowane specjalnymi wyjazdami na jarmarki świąteczne.

Jak ujawniło badanie, około 24 proc. ankietowanych w ogóle nie korzysta z city breaków - pozostali korzystają z tej formy wyjazdu w różnym wymiarze. Nie dziwi więc, że te tendencje mają również odzwierciedlenie w wynikach badania dotyczących jarmarków świątecznych.

Polacy rozważają wizytę na jarmarkach w całym kraju. Respondenci najczęściej decydowali się na odwiedzenie jarmarku w swoim mieście (60 proc.). Niemal co druga osoba (46 proc.) odwiedziła jarmark w innym mieście na terenie Polski, a 15 proc. osób uczestniczyło w jarmarkach za granicą.

Co nas interesuje na jarmarkach? Przyciągają nas przede wszystkim różne atrakcje. Czynnikiem, który w największym stopniu zachęca respondentów do odwiedzenia jarmarków świątecznych jest panująca tam atmosfera i dekoracje (56 proc.). 

Badani zwracają również uwagę na kwestie takie jak smaczne jedzenie i napoje (16 proc.). Duże zainteresowanie świątecznymi przysmakami, potrawami regionalnymi w świątecznym stylu czy grzańcami to okazja dla przedstawicieli branży gastronomicznej do przygotowania specjalnej oferty świątecznej zarówno na jarmarku, jak i w pobliskich restauracjach.

Jarmarki zachęcają także możliwością zrobienia zakupów świątecznych (15 proc.) czy poznaniem lokalnych tradycji (13 proc.). Przy czym atmosfera i dekoracje są istotne dla ok. 62 proc. kobiet i dla ok. 47 proc. mężczyzn.

Atrakcyjne są dla nas również okazje do przebywania z bliskimi i poznawania nowych miejsc. Osoby odwiedzające jarmarki najczęściej łączą tę aktywność ze spotkaniami z przyjaciółmi i rodziną (54 proc.) oraz zwiedzaniem miasta (47 proc.). Wśród pozostałych czynników wymieniono nocleg w wyjątkowym hotelu oraz koncerty lub inne wydarzenia kulturalne.

Jakim budżetem dysponują Polacy?Czterech na dziesięciu respondentów (43 proc.) odwiedzających jarmarki jest skłonna przeznaczyć średnio na wizytę, w tym zakupy i ewentualne koszty związane z podróżą i noclegiem, kwotę nie wyższą niż 200 zł na osobę. Trzech na dziesięciu badanych wydaje od 201 zł do 400 zł, a 15 proc. respondentów na wydatki związane z jarmarkami bożonarodzeniowymi przeznacza od 401 do 600 zł. Nieco częściej niż co dziesiąta osoba (12 proc.) jest skłonna wydać wyższą sumę pieniędzy.