
Wpływ muzyki na wybór i smakowanie jedzenia
Wielokrotnie zdarza się, że goście odwiedzają konkretną restaurację ze względu na dobrą muzykę, którą tam usłyszeli. Czy jednak jest to jedyny powód, dla którego lokale gastronomiczne zwracają coraz większą uwagę na świadomie dobraną playlistę i artystów występujących na żywo? Trwająca edycja festiwalu Restaurant Week, pod hasłem #FoodSoundsGood sprawdza, jaką moc ma muzyka serwowana w restauracjach! Restaurant Week trwa do 30 kwietnia - to ostatni moment, by skorzystać z festiwalowej oferty.
Wiadomym jest, że muzyka bardzo wpływa na ludzkie emocje i samopoczucie, dlatego też restauracyjna playlista ma za zadanie stworzenie atmosfery, która wzbogaci doznania i wpłynie na ogólne zadowolenie gości. Odpowiednio dobrana muzyka potrafi wpłynąć na wybór dania z menu i domówienie kolejnej pozycji, ale też może "zmuszać" gości do szybszego tempa jedzenia.
Crossmodal Research Laboratory na Uniwersytecie Oksfordzkim opracował badania, według których:
- głośna muzyka w szybkim tempie zachęca gości do szybszego jedzenia, ale jednocześnie znacznie zmniejsza przyjemność i satysfakcję z jedzenia (a być może nawet zmniejsza apetyt)
- łagodna muzyka o wolniejszym rytmie zachęca Gości do relaksu, odprężenia i dłuższego pozostania (co skutkuje mniejszą rotacją gości, ale zazwyczaj też zwiększa zamówienia per stolik)
- wysokie dźwięki są kojarzone ze słodkim smakiem i mogą podkreślać słodycz dań
- głębokie, rezonujące brzmienia mogą wpływać na odczuwanie goryczy.
Głośna, szybka muzyka pobudza, a im bardziej jesteśmy pobudzeni, tym bardziej prawdopodobne jest, że przez aktywację współczulnego układu nerwowego pojawi się w nas reakcja "walki lub ucieczki", która jednocześnie zmniejsza, a nawet hamuje apetyt. Warto wiec zadbać o nieco spokojniejsze brzmienia.
Goście są coraz bardziej świadomi. Oczekują od restauracji czegoś więcej niż tylko pysznego jedzenia o wysokiej jakości. Chcą kolekcjonować przeżycia, niezapomniane chwile. Dopasowana muzyka do okoliczności jest kluczowym elementem pozytywnego odbioru.
Skoro szybką i głośną muzyką możemy przyspieszyć spożywanie dań przez gości, odbierając im również pewnego rodzaju radość z wizyty w restauracji, to w restauracjach, którym zależy na zapewnieniu odpowiednich doświadczeń warto postawić na dyskretną muzykę instrumentalną. Będzie ona towarzyszyła potrawom na talerzach, a nie odwracała od nich uwagę.
Pora dnia to także istotny czynnik determinujący wybór serwowanej muzyki: przykładowo, podczas Happy Hour (16:00-18:00) muzyka w szybszym tempie, zagrana nieco głośniej niż normalnie, może wnieść trochę energii do atmosfery i rozbudzić zmęczonych etatem Gości. Istnieją również badania, które pokazują, że zwiększenie głośności może zwiększyć sprzedaż napojów w tym konkretnym czasie. Podczas kolacji, w restauracyjnych godzinach szczytu (18:00-20:00), wskazane jest zwolnienie tempa i zmniejszenie głośności. Natomiast gdy serwowanie kolacji dobiega końca (20:00-22:00), zwiększenie tempa, ale nie głośności, może pomóc kelnerom subtelnie zakończyć obsługę stolików.
Wiosenna edycja Restaurant Week powoli dobiega końca. Tylko do 30 kwietnia można rezerwować i wypróbować autorskich menu spoza karty składających się z przystawki, dania głównego i deseru w festiwalowej cenie 69zł. Dodatkowo w ramach zamówienia każdy pełnoletni Gość Festiwalu otrzyma w prezencie festiwalowy cocktail Martini Fiero & Kinley Tonic Water lub mocktail Martini Vibrante.
Restaurant Week odbywa się w największych regionach Polski: Warszawie, Łodzi, Lublinie, Rzeszowie, Krakowie, na Śląsku, we Wrocławiu, w Poznaniu, Trójmieście, Szczecinie, Białymstoku, na Warmii i Mazurach, a także w Radomiu. W ramach Festiwalu odwiedzić można niemal 400 restauracji - wśród nich Mavericks Cracow, Le Cabaret Cafe w Warszawie, szczecińską restaurację Chief by the kitchen, trójmiejskie Fellini, Browar Chmury w warmińsko-mazurskim, The Olive - Hotel Ilan w Lublinie, Ryby & Owce w Łodzi, Pod Przykrywką we Wrocławiu, czy Essere w wielkopolskim Przeźmierowie. Miejsca można rezerwować na stronie Festiwalu https://RestaurantWeek.pl. Należy wybrać liczbę osób, datę, godzinę oraz jedno z dwóch menu. Każda wizyta w restauracji podczas Restaurant Week jest przewidziana na 90 minut.