Wspólne jedzenie, wspólne przestrzenie

Wspólne jedzenie, wspólne przestrzenie

Wspólne posiłki stanowią ważny element kultury i wpływają na rozwój gastronomii. Eksperci analizują rozwój konceptów gastronomicznych, rolę jedzenia w budowaniu relacji społecznych oraz aktualne trendy. Ponadto wskazują, że wśród szerokiej oferty w ostatnich kilku latach popularne stały się szczególnie food halle. Oferując unikalne doświadczenia i przestrzenie sprzyjające nawiązywaniu relacji, zyskują na znaczeniu przy tworzeniu nowoczesnych nieruchomości.

Jak wynika z licznych badań, jedzenie w gronie najbliższych pozytywnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne oraz budowanie relacji, zaspokaja potrzebę przynależności i bliskości czy też pomaga w kształtowaniu dobrych nawyków żywieniowych. Dlatego, niezależnie od czasów, w których żyjemy, wspólne jedzenie pozostaje jednym z podstawowych elementów ludzkiej interakcji. Goście poszukują miejsc, które temu sprzyjają i wpisują się w ich styl życia.

Do jednych z pierwszych przestrzeni w nowoczesnych nieruchomościach, w których rozwijał się trend social eating, można zaliczyć food courty, które stanowią dodatek do oferty zakupowej centrum handlowego. W ostatnim czasie obserwujemy wiele przemian stref food court, które obejmują m.in. zwiększanie powierzchni, wzbogacanie oferty o nowe, unikalne koncepty, a także zmianę wizerunku czy nawet własny branding.

We współczesnej kulturze social eating ważne miejsce zajmują food markety. W krajach, takich jak Turcja czy Hiszpania to ważne punkty spotkań lokalnej społeczności, miłośników dobrej kuchni czy turystów. Kolejną formę zaaranżowania przestrzeni gastronomicznej stanowią sezonowe targi jedzeniowe czy tzw. seasonal street food.

Coraz bardziej dostrzegalna jest w gastronomii moda na powrót do natury, wynikająca m.in. z rosnącej świadomości ekologicznej gości. Restauracje częściej wykorzystują więc lokalne składniki, oferują sezonowe menu i poszukują ekologicznych alternatyw dla tradycyjnych produktów. Jest to widoczne również w trendzie na al fresco dining, czyli jedzenia na świeżym powietrzu czy też poprzez rozwijające się ogrody społeczne, które są ciekawą formą rewitalizacji przestrzeni miejskiej w duchu zero waste, a zarazem miejscem integracji lokalnej społeczności.

Współczesne podejście do gastronomii coraz częściej prowadzi do tworzenia innowacyjnych miejsc, które przyciągają zarówno smakiem, jak i całą atmosferą. W tym kontekście coraz większą popularnością cieszą się food halle. Przestrzenie te często powstają w rewitalizowanych budynkach i oryginalnych lokalizacjach. Nie tylko budują społeczność wokół jedzenia, ale i często są wzbogacone dodatkową ofertą rozrywkową, jak muzyka na żywo czy przestrzeń do organizowania wydarzeń.

Food halle to miejsca, gdzie dużą rolę, oprócz jedzenia, odgrywa doświadczenie gości. Wpływają na to: design, klimat, zróżnicowana oferta, wydarzenia, marketing czy lokalizacja.

Wyróżnikiem polskich food halli jest różnorodność i unikalność ich oferty, około 90 proc najemców to koncepty niesieciowe. Z analizy przeprowadzonej przez Colliers na potrzeby publikacji "Wspólne jedzenie - wspólne przestrzenie" wynika, że food halle w Polsce to zazwyczaj jednopoziomowe przestrzenie o powierzchni między 1500 a 3000 mkw. Podstawą oferty (ok. 75-90 proc.) są małe, samoobsługowe punkty gastronomiczne. Istotnym elementem oferty są również bary (5-15 proc.). Co ciekawe, każdy food hall w Polsce dysponuje przynajmniej jednym, a rekordzista, Food Town w warszawskiej Fabryce Norblina, ma ich pięć. Kawiarnie lub cukiernie stanowią zazwyczaj do 15 proc. oferty, a w niektórych food hallach funkcjonują także pełnowymiarowe restauracje z obsługą kelnerską, jak w warszawskiej Hali Koszyki.

Food halle odpowiadają na rozmaite potrzeby różnych grup użytkowników, są inkluzywne,  świetnie łącząc wspólne spędzanie czasu z rozrywką oraz jedzeniem. Stanowią istotny element większych projektów urbanistycznych, wpisując się w trend na lokalność i różnorodność oferty. Ich dynamiczny rozwój pokazuje, jak ważne są dla współczesnego krajobrazu miejskiego i życia społecznego.

Źródło: Colliers